Czy umowa na wywóz nieczystości płynnych jest obowiązkowa?

Spis treści
- Obowiązek zawarcia umowy na odbiór nieczystości płynnych
- Gminy mogą skontrolować mieszkańców
- Konsekwencje nieposiadania umowy
Wielu właścicieli nieruchomości mieszkalnych może zastanawiać się, czy umowa na wywóz nieczystości płynnych jest obecnie obowiązkowa. Zgodnie z obowiązującymi przepisami podpisać muszą ją właściciele tych domów, które nie są podłączone do kanalizacji sanitarnej. Dowiedz się więcej na ten temat i sprawdź, co grozi za złamanie przepisów.
Obowiązek zawarcia umowy na odbiór nieczystości płynnych
Właściciele nieruchomości zamieszkałych, które nie są podłączone do kanalizacji sanitarnej, mają prawny obowiązek zawarcia umowy na odbiór nieczystości płynnych. Dotyczy to zarówno posiadaczy tradycyjnych szamb, jak i przydomowych oczyszczalni ścieków. Umowa taka powinna być zawarta z firmą posiadającą odpowiednie uprawnienia, np. Zakładem Usług Asenizacyjnych w Łodzi. Dzięki temu mamy pewność, że odpady zostaną przekazane do odpowiedniej instalacji, która zapewni ich prawidłowe i zgodne z prawem zagospodarowanie.
Przeczytaj również: Co to jest asenizacja i na czym polegają jej usługi?
Gminy mogą skontrolować mieszkańców
Za kontrolę przestrzegania przepisów odpowiadają urzędnicy gminni. W przypadku kontroli właściciel nieruchomości ma obowiązek przedstawić zarówno umowę na wywóz nieczystości płynnych, jak i rachunek za wykonane usługi. Pozwala to na sprawdzenie, czy przepisy dotyczące gospodarowania odpadami są przestrzegane. Kontrola może zostać przeprowadzona przez oddelegowanego przez władze lokalne kontrolera, który może także skorzystać z pomocy rzeczoznawcy lub technika. Warto zatem zadbać o to, aby mieć wszystkie wymagane dokumenty na wypadek kontroli. Aby uniknąć wizyty urzędnika, można także samodzielnie okazać umowę w urzędzie.
Konsekwencje nieposiadania umowy
Brak dokumentów potwierdzających wywóz nieczystości przez uprawnioną firmę będzie podstawą do nałożenia kary na właściciela nieruchomości. Podstawową karą jest mandat w wysokości 500 zł. Jeśli sprawa trafi do sądu, kwota do zapłaty może wzrosnąć nawet do 5000 zł. Podobna grzywna grozi za utrudnianie lub uniemożliwianie kontroli. W przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów może również zostać wszczęte postępowanie administracyjne mające na celu zmuszenie właściciela do zawarcia umowy na wywóz nieczystości płynnych. Urzędnicy mogą także nakazać przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej, jeśli jest taka możliwość.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Darpol PW Dariusz i Alicja Szyszko Sp. j.
Transport - usługi woj. warmińsko-mazurskie11-042 Jonkowo, Prosta 7
-
Ekotranskon Konrad Pożarski
Wywóz śmieci, asenizacja woj. warmińsko-mazurskie11-100 Lidzbark Warmiński, Pułaskiego 4
-
Spedwit Firma transportowo handlowa Zbigniew Witulski
Transport samochodowy woj. kujawsko-pomorskie87-400 Golub-Dobrzyń, Dworcowa 11