Artykuł sponsorowany

Fakty i mity na temat spedycji

Fakty i mity na temat spedycji

Spis treści

Spedycja to działalność, która ma na celu organizację przewozu różnego rodzaju towarów. Co dokładnie wchodzi w obowiązki spedytora? Jakie są szkodliwe mity na temat spedycji? Przeczytaj ten tekst i dowiedz się więcej.

Spedycja – definicja

Pojęcie „spedycja” odnosi się to pewnych konkretnych działań, które podejmuje się, aby zorganizować transport danego towaru. Usługi spedycyjne dotyczą m.in. ustalenia środka transportu, a także zapewnienia odpowiednich warunków przewozu w najkorzystniejszej cenie. Spedytor zajmuje się także przygotowaniem wszystkich dokumentów związanych z transportem, m.in. listu przewozowego i dokumentacji do odprawy celnej. Specjaliści od transportu międzynarodowego z firmy DIERA podkreślają, że takie przedsiębiorstwa mogą również zorganizować transport specjalistyczny, ubezpieczyć ładunek i zająć się różnymi problemami, np. zorganizować pojazd zastępczy lub sporządzić protokół szkody, gdy ładunek zostanie uszkodzony.

Przeczytaj również: Jak wybrać najlepszą firmę spedycyjną do transportu międzynarodowego?

Czym spedycja różni się od logistyki?

Spedycja bardzo często mylona jest z logistyką. Są to jednak dwa różne pojęcia, przy czym logistyka ma znacznie szersze znaczenie. Można bowiem powiedzieć, że spedycja to jeden z elementów procesu logistycznego. Logistyka bowiem zajmuje się nie tylko organizacją przewozu danego towaru, lecz organizacją transportu jako takiego. Specjalista od logistyki odpowiedzialny jest za projektowanie, wdrażanie, realizację, kontrolę i nadzór nad całą siecią transportową danej firmy. Warto także pamiętać, że spedycja jest działalnością czysto praktyczną. Spedytor ma za zadanie zająć tym, aby dany transport dotarł bezpiecznie z punktu A do punktu B. Logistyka z kolei to także cała teoria tego, jak powinien być zorganizowany transport towarów i osób.

Przeczytaj również: Co wyróżnia naszą flotę pojazdów na trasach międzynarodowych?

Podstawowy mit na temat spedycji

Wśród głównych mitów na temat spedycji warto wymienić te, które głoszą, że jest to zbędna działalność, którą mogą łatwo zastąpić systemy komputerowe. To jednak nieprawda. Cyfryzacja rzeczywiście ułatwiła wykonywanie licznych zadań, lecz spedytor musi radzić sobie z wieloma nieprzewidzianymi sytuacjami, których nie sposób zaprogramować. Co więcej, jest to osoba, która ma również bezpośredni kontakt z ludźmi (kierowcami, celnikami itp.) i nie sposób w przewidywalnej przyszłości zastąpić ją przez komputer.

Przeczytaj również: Transport międzynarodowy: jakie są główne wyzwania i jak im sprostać?

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

Korzystamy z plików cookies, które zapisują się w pamięci Twojej przeglądarki.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony. Korzystamy z nich także w celach analitycznych i reklamowych, również przy współpracy z partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies przechodząc do ustawień. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.