Kiedy i jak wezwać pogotowie dźwigowe? Postępowanie na wypadek awarii windy
Pogotowie dźwigowe ma za zadanie reagować w przypadku awarii dźwigów. Dotyczy to na przykład wind osobowych. Zatrzaśnięcia zdarzają się w nich rzadko. Kiedy jednak w systemie pojawi się usterka, niezbędna jest szybka pomoc. Nikt nie chciałby utknąć w windzie. Dlatego istnieje pogotowie dźwigowe. Jakie dokładnie usługi świadczy? Dowiedz się, jak się z nim skontaktować.
Jakie usługi świadczy pogotowie dźwigowe?
Do zadań pogotowia dźwigowego należy:
- przegląd techniczny urządzeń,
- konserwacja,
- usuwanie usterek,
- modernizowanie dźwigów,
- zabezpieczanie wind,
- testowanie działania,
- wydawanie dokumentów poświadczających kontrolę i inne działania.
Pogotowie dźwigowe Wrocław lub w innym miejscu jest czynne całą dobę, siedem dni w tygodniu. Poinformowane o awarii, powinno zjawić się jak najszybciej na miejscu. Co ważne, pracownicy takich przedsiębiorstw muszą posiadać stosowną wiedzę. Zgodnie z prawem, trzeba zdobyć uprawnienia do tego typu działalności.
Gdzie stacjonuje pogotowie dźwigowe?
Z racji konieczności natychmiastowej reakcji, całodobowe pogotowie dźwigowe musi być niedaleko. Trzeba zwrócić na to uwagę już na etapie projektowania budynku. Tego typu usługi najczęściej są świadczone w miastach. Twoim obowiązkiem jest skontaktować się z daną firmą, jeśli tylko odnotujesz coś nieprawidłowego w działaniu urządzenia transportowego.
Co robić w razie zaklinowania się windy?
Dobrze jest wiedzieć, jak postępować na wypadek awarii windy. Nawet jeśli jest to rzadkie zjawisko. Przede wszystkim w windzie powinien być umieszczony numer telefonu do pogotowia. Nie ma jednego, uniwersalnego. Warto mieć przy sobie telefon lub inne urządzenie, przez które wykonasz połączenie. Pogotowie dźwigowe Kraków czy Warszawa — ważna jest szybka interwencja. Jednostka powinna przyjechać maksymalnie do godziny od otrzymania zgłoszenia.
Pamiętaj, by nie wpadać w panikę, jeśli utkniesz w windzie. Zachowaj spokój i trzeźwe myślenie. Panika nie służy w takich sytuacjach. Ty wybierasz, jak się zachowasz. Możesz przejąć kontrolę nad swoimi emocjami. Na początek rozejrzyj się wokół. Powinieneś znaleźć numer do pogotowia dźwigowego. W niektórych urządzeniach znajduje się też przycisk alarmu. Po wciśnięciu uzyskuje się połączenie. Jak najszybciej skontaktuj się z kimś z zewnątrz i poinformuj o sytuacji.
Musisz wiedzieć, że windy mają solidne zabezpieczenia. Nie ma ryzyka, że spadniesz w dół. Urządzenie wyposażone jest w specjalne liny i chwytaki. Bezpieczeństwo zapewnia ci kabina. Dlatego nie próbuj jej samodzielnie opuszczać! Poczekaj aż zjawią się fachowcy. Oni będą wiedzieć, jak naprawić problem. Dysponują potrzebnymi narzędziami i systemem logistycznym.
Jakie są wymagania odnośnie do wyposażenia wind?
Zasady dotyczące obsługi i serwisów wind określone są w polskim prawie. Przeczytasz o nich w:
- Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 18 lipca 2001 roku,
- Ustawie o Dozorze Technicznym, Rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 29 października 2003 roku.
Każdy dźwig osobowy podlega dozorowi technicznemu minimum raz na rok. W kabinie powinny znajdować się następujące elementy:
- oznaczenie pięter,
- wentylacja,
- interkom,
- alternatywne oświetlenie — światła awaryjne,
- numer kontaktowy do pogotowia dźwigowego,
- uchwyty i listwy przypodłogowe,
- kasety wezwań,
- panel dyspozycji.
Urządzenie powinno być ponadto komfortowe w użytku.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana