Suwnice i żurawie. Czym charakteryzują się te popularne dźwignice?

Suwnice i żurawie. Czym charakteryzują się te popularne dźwignice?

Dźwignice to urządzenia służące do transportu bliskiego. Za ich pomocą przenosi się ludzi i towary. Instaluje się je wewnątrz budynków albo na zewnątrz. W tym artykule przyjrzymy się dźwignicom do przewożenia różnego typu materiałów. Są one często wykorzystywane na placach budowy lub w magazynach. To między innymi suwnice i żurawie. Co warto o nich wiedzieć? Zobacz!

Do czego wykorzystuje się rożne rodzaje żurawi?

Żurawie są częstym elementem krajobrazu. Powodem jest ich powszechne wykorzystywanie na placach budowy. Znacznie ułatwiają stawianie budynków. Przyspieszają też prace. Wyróżnia się wśród nich m.in. żurawie wieżowe oraz samojezdne.

Żurawie wieżowe

Żuraw wieżowy zwany jest potocznie żurawiem budowlanym. Składa się z:

  • pionowego masztu — mocowanego na pojeździe lub stałym podłożu, o kratowanej konstrukcji,
  • wysięgnika — wodzakowego bądź wychylnego. Na jego końcu znajduje się chwytak lub hak.

Mechanizm obrotowy montowany jest na górze albo na dole urządzenia. Za pomocą żurawi można przenosić bardzo ciężkie ładunki na dużą wysokość. Odbywa się to w pionie i w jakimś stopniu na poziomie. Wadą żurawi wieżowych jest często skomplikowany i kosztowny montaż. Mniejszych modeli używa się przy budowach domów jednorodzinnych.

Kiedy lepiej jest wybrać żuraw samojezdny?

Dużym plusem żurawi samojezdnych jest ich mobilność. Mogą być wykorzystywane więc w wielu miejscach budowy. Nie mają jednak tak dużego zasięgu i udźwigu jak żurawie wieżowe. Jeśli priorytetem jest zasięg, lepiej wybrać ten drugi rodzaj. Wiąże się to z niższymi kosztami wynajmu. Więcej zapłacisz za żuraw samojezdny z dużym wysięgnikiem. Dźwignice samojezdne poruszają się na podwoziu kołowym, gąsienicowym lub szynowym. Nie trzeba ich specjalnie montować. Wymagają za to wytyczenia toru technologicznego na budowie.

Jakie są rodzaje suwnic?

Suwnica to dźwignica, która podnosi, opuszcza i przemieszcza ładunki. Zbudowana jest z:

  • ustroju nośnego ,
  • elementu, który się po nim przemieszcza: wciągarki bądź wciągarki.

To urządzenie ma cztery typy konstrukcji:

  1. Suwnica bramowa — najczęściej instaluje się ją na zewnątrz, w portach. Cięgnik porusza się po torach pomostu, umieszczonego na podporach.
  2. Półbramowa— szyny suwnicy znajdują się na dwóch poziomach. Podpora suwnicy porusza się w poziomie.
  3. Suwnica pomostowa — montuje się ją ponad składowanymi ładunkami, zwykle pod stropem hali magazynowej i produkcyjnej. Pozwala zaoszczędzić miejsce. Przy czym jej instalacja wymaga, by budynek spełniał określone kryteria. Ciężar konstrukcji i ładunku musi być dostosowany do parametrów hali.
  4. Wspornikowa — tutaj konstrukcją nośną jest wspornik. Jedna szyna przenosi obciążenia w pionie, a dwie pozostałe w poziomie.

Warto wiedzieć, że suwnice wykorzystuje się w różnych dziedzinach gospodarki. Przede wszystkim są wsparciem w budownictwie, przemyśle, produkcji i transporcie. W hutach dźwignice służą do przenoszenia metali płynnych i przeznaczonych do obróbki.

Ciekawostka: najbardziej znaną suwnicą bramową na naszym kontynencie jest ta umieszczona w Stoczni Gdynia. Wysokość poziomej belki ma 10 metrów!

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy